Towarzystwo Pomocy Młodzieży
STATUT
(uchwała Walnego Zgromadzenia z dnia 17.01.2011 r.)
(tekst jednolity z dn.09.05.2011 r.)
Rozdział I
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę Towarzystwa Pomocy Młodzieży i zwane jest w dalszej części Statutu Towarzystwem.
§2
- Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz m. st. Warszawa.
- Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może prowadzić działania poza granicami kraju na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§3
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§4
Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
§5
Towarzystwo może powoływać oddziały, czyli terenowe jednostki, które uzyskają osobowość prawną po rejestracji przez właściwy sąd rejestrowy.
§6
- Towarzystwo używa pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Towarzystwo może posiadać odznakę członkowską ustanowioną na podstawie odrębnych przepisów.
§7
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
- Towarzystwo w zakresie swojego działania korzysta z wiedzy i doświadczenia specjalistów.
Rozdział II
Cel i metody działania
§8
Celem działalności Towarzystwa jest:
- Niesienie pomocy, edukacja, profilaktyka i wsparcie dla dzieci, młodzieży, osób młodych i dorosłych oraz rodzin
- Niesienie pomocy dzieciom, młodzieży, osobom młodym i dorosłym pochodzącym z rodzin dysfunkcyjnych, w tym dotkniętych problemem alkoholowym, innymi uzależnieniami lub przemocą oraz niepełnosprawnym
- Niesienie pomocy dzieciom, młodzieży, osobom młodym, dorosłym i rodzinom zagrożonym dyskryminacją ze względu na płeć, wiek, pochodzenie społeczne, rasę, wyznanie, status materialny, orientację seksualną, niepełnosprawność
- Wspieranie rozwoju grup zawodowych działających na rzecz dzieci, młodzieży i osób młodych
§9
Towarzystwo realizuje swoje cele przez:
- Prowadzenie poradnictwa specjalistycznego i konsultacji z zakresu pomocy psychologicznej, pedagogicznej, prawnej, psychiatrycznej i seksuologicznej
- Psychoterapię indywidualną, grupową, rodzinną i par
- Wsparcie, edukację, interwencję kryzysową, socjoterapię, profilaktykę, doradztwo
- Organizowanie i prowadzenie szkoleń, treningów, grup, warsztatów, spotkań edukacyjno-informacyjnych
- Wspieranie rozwoju zawodowego młodzieży i osób młodych oraz dorosłych
- Organizowanie wykładów, konferencji i seminariów naukowych, odczytów oraz sympozjów związanych tematycznie z celami Towarzystwa
- Organizowanie wyjazdów i obozów treningowych oraz terapeutycznych dla dzieci, młodzieży i rodziców
- Stosowanie alternatywnych form rozwiązywania konfliktów w tym prowadzenie postępowań mediacyjnych
- Prowadzenie działalności informacyjnej, wydawniczej i kolportażowej wg obowiązujących przepisów
- Organizowanie i prowadzenie akcji charytatywnych, kulturalnych i społecznych
- Działalność szkoleniową z zakresu psychologii, pedagogiki i prawa
- Współpracę z osobami, organizacjami oraz instytucjami o podobnych celach działania
- Promocję i organizację wolontariatu
- Tworzenie i animowanie alternatywnych lokalnych środowisk rówieśniczych, w tym:
a) inicjowanie i animowanie organizacyjnych form aktywności społecznej młodzieży na rzecz siebie i swoich rówieśników w zakresie rozwoju osobistego, ze szczególnym uwzględnieniem działań związanych z osiąganiem stanu pełnego zdrowia (psychika, ciało i kontakty interpersonalne);
b) wspieranie przez osoby dorosłe młodzieży w podejmowanych przez nią działaniach; - Udzielanie młodym ludziom pomocy w trudnych sytuacjach życiowych, w tym:
a) podejmowanie w środowiskach młodzieżowych działań profilaktycznych chroniących szeroko rozumiane zdrowie młodego pokolenia;
b) udzielanie profesjonalnej pomocy w rozwiązywaniu życiowych problemów młodzieży.
Rozdział III
Członkowie i członkinie, ich prawa i obowiązki
§10
Członkowie i członkinie Towarzystwa dzielą się na:
- członków zwyczajnych,
- członków honorowych.
§11
Członkiem zwyczajnym może zostać obywatel polski lub cudzoziemiec zamieszkały na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, żywo zainteresowany celami Towarzystwa, który pragnie aktywnie propagować i realizować cele stowarzyszenia.
Małoletni mogą należeć do stowarzyszenia z ograniczeniami wynikającymi z Prawa o Stowarzyszeniach.
§12
- Członkowie zwyczajni oraz honorowi należą organizacyjnie do właściwego terenowego oddziału Towarzystwa.
- Przyjmowanie, na podstawie pisemnej deklaracji i skreślanie z listy członków zwyczajnych następuje na podstawie Uchwały Zarządu właściwego oddziału Towarzystwa.
- Przyjęcie członka zwyczajnego do Towarzystwa następuje na mocy uchwały Zarządu właściwego oddziału, podjętej w ciągu miesiąca od dnia złożenia prawidłowo wypełnionej i podpisanej deklaracji członkowskiej.
- Od uchwały Zarządu właściwego oddziału o nie przyjęciu w poczet członków zwyczajnych, osobie ubiegającej się o członkostwo przysługuje prawo do odwołania się do Zarządu Stowarzyszenia, w terminie 14 dni od dnia doręczenia jej uchwały wraz z uzasadnieniem. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Zarządu właściwego oddziału. Zarząd Oddziału niezwłocznie przekazuje odwołanie wraz z uzasadnieniem do Zarządu Stowarzyszenia. Zarząd Stowarzyszenia rozpatruje odwołanie w terminie 30 dni od dnia otrzymania odwołania. Uchwała Zarządu Stowarzyszenia w przedmiocie odwołania jest ostateczna.
- Wzór deklaracji członkowskiej i sposób wnoszenia składek członkowskich określa uchwała Zarządu Stowarzyszenia.
§13
Członek zwyczajny ma prawo:
a) wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa, jeżeli ma ukończony 16 rok życia;
b) uczestniczyć w działaniach organizowanych przez stowarzyszenie;
c) zgłaszać wnioski dotyczące działalności stowarzyszenia;
d) korzystania z obozów i zajęć szkoleniowych organizowanych przez stowarzyszenie na zasadzie pierwszeństwa.
§14
Do obowiązków członka zwyczajnego należy:
a) przestrzeganie postanowień Statutu i uchwały władz stowarzyszenia;
b) uczestniczenie w bieżących pracach stowarzyszenia;
c) regularnie opłacanie składek członkowskich.
§15
1. Członkostwo zwyczajne w Towarzystwie ustaje w przypadku:
- śmierci członka;
- utraty pełnej zdolności do czynności prawnych lub pozbawienia członka praw publicznych;
- dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa, potwierdzonego pisemnym oświadczeniem doręczonym Zarządowi właściwego oddziału.
- prawomocnego skazania przez sąd za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego;
- skreślenia przez Zarząd właściwego oddziału z listy członków z powodu długotrwałego, nieusprawiedliwionego uchylania się od obowiązków zawartych w §14 pkt a) i b);
- skreślenia przez Zarząd właściwego oddziału z listy członków z powodu nie płacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 12 miesięcy.
- Członkowi zwyczajnemu przysługuje prawo odwołania się do Sądu Koleżeńskiego od decyzji Zarządu właściwego oddziału, podjętych w zakresie punktów e) i f) §15 Statutu, w terminie 14 dni od daty doręczenia uchwały. Decyzja Sądu jest ostateczna.
§16
Członkiem honorowym może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla stowarzyszenia.
§17
- Członkostwo honorowe nadaje i pozbawia go za pomocą uchwały Zarząd Stowarzyszenia.
- Członek honorowy posiada wszystkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, a ponadto zwolniony jest z obowiązku opłacania składek członkowskich.
Rozdział IV
Władze stowarzyszenia
§18
- Najwyższą władzą stowarzyszenia jest Walne Zgromadzenie Członków, które wybiera:
a) Zarząd Stowarzyszenia;
b) Komisję Rewizyjną;
c) Sąd Koleżeński. - Kadencja wszystkich władz trwa 5 lat, a wybory do władz odbywają się w głosowaniu tajnym.
- Członkowie Zarządu Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego za swoją działalność odpowiadają przed Walnym Zgromadzeniem Członków.
- W przypadku członka władz Towarzystwa (w okresie trwania kadencji) ustanie członkostwa w stowarzyszeniu jest możliwe tylko:
a) na drodze dobrowolnego wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia lub Zarządowi właściwego Oddziału terenowego;
b) na podstawie decyzji Sądu Koleżeńskiego.
Walne Zgromadzenie Członków
§19
Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§20
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa zwoływane jest raz rok w terminie i miejscu ustalonym przez Zarząd Stowarzyszenia.
§21
- W zwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Członków udział biorą:
a) z głosem decydującym – wszyscy członkowie Towarzystwa;
b) z doradczym – zaproszeni goście. - Osoby wymienione w punkcie 1.a. poinformowane będą, przez Zarząd Stowarzyszenia, o terminie, miejscu i porządku obrad listownie lub drogą elektroniczną co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia.
§22
Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków należy:
a) uchwalanie głównych kierunków działania Towarzystwa w formie Uchwały Programowej;
b) uchwalanie zmian w Statucie;
c) wybór i odwołanie władz Towarzystwa;
d) przyjmowanie i rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Stowarzyszenia, Komisji Rewizyjnej, Sądu Koleżeńskiego;
e) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Stowarzyszenia;
f) podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania się Towarzystwa.
§23
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa może być zwołane:
a) na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia;
b) na żądanie Komisji Rewizyjnej;
c) na pisemny wniosek 1/3 ogólnej liczby członków Towarzystwa.
§24
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa jest zwoływane przez Zarząd Stowarzyszenia przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku, żądania lub uchwały Zarządu Stowarzyszenia i obraduje nad sprawami, dla których rozpatrzenia został zwołany.
- Udział w Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu Członków Towarzystwa biorą:
a) z głosem decydującym – członkowie stowarzyszenia;
b) z głosem doradczym – zaproszeni goście. - Osoby wymienione w punkcie 2.a niniejszego paragrafu będą poinformowane listownie lub drogą elektroniczną przez Zarząd Stowarzyszenia o terminie i miejscu, a także celu obrad Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków, co najmniej na 5 dni przed terminem Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia.
§25
- Zwyczajne i Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa jest prowadzone przez komisję wybraną przez biorące udział w Zgromadzeniu osoby uprawnione do głosowania.
- Walne Zgromadzenie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad
§26
- Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa jest prawomocne, jeżeli weźmie w nim udział w pierwszym terminie nie mniej niż 1/2 osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę w/w osób.
- W przypadku braku quorum Zarząd Towarzystwa zwołuje Walne Zgromadzenie w drugim terminie, nie później niż 15 minut po terminie pierwszym. W takim wypadku Walne Zgromadzenie jest prawomocne bez względu na ilość obecnych członków.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów z wyjątkiem uchwał dotyczących zmian Statutu lub rozwiązania Towarzystwa, które wymagają w pierwszym terminie większości 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 osób uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie 2/3 głosów obecnych uprawnionych osób.
Zarząd Stowarzyszenia
§27
- Zarząd Stowarzyszenia składa się z 3-5 członków.
- Członkami Zarządu nie mogą być osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
§28
Do kompetencji Zarządu Stowarzyszenia należy:
a) kierowanie merytoryczną stroną działalności stowarzyszenia zgodnie z postanowieniami Statutu, w oparciu o aktualną Uchwałę Programową;
b) kierowanie gospodarką finansową Towarzystwa;
c) upoważnianie konkretnych osób do reprezentowania stowarzyszenia na zewnątrz oraz działania w jego imieniu;
d) wybór Prezesa/Prezeski i Wiceprezesa/Wiceprezeski Towarzystwa oraz Sekretarza Zarządu Stowarzyszenia;
e) powoływanie oddziałów terenowych na wniosek co najmniej 15 członków Towarzystwa zamieszkałych na danym terenie;
f) rozwiązywanie oddziałów terenowych z własnej inicjatywy lub na wniosek Walnego Zebrania Członków Oddziału;
g) nadawanie i pozbawianie za pomocą uchwały członkostwa honorowego;
h) przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych za pomocą uchwały;
i) podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do stowarzyszeń krajowych i zagranicznych;
j) zarządzanie majątkiem Towarzystwa;
k) zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków;
l) ustalanie wysokości składek członkowskich.
§29
- Do reprezentowania i składania oświadczeń woli w imieniu Towarzystwa, w tym w sprawach majątkowych, uprawniony jest Prezes/Prezeska – bez ograniczeń bądź dwóch członków Zarządu działających łącznie.
- Zarząd Stowarzyszenia może oddzielną uchwałą upoważnić personalnie do reprezentowania stowarzyszenia na zewnątrz kierowników wyspecjalizowanych placówek Towarzystwa – w zakresie odpowiadającym działalności danej placówki;
§30
- Uchwały Zarządu Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenie Zarządu Stowarzyszenia jest prawomocne, jeżeli weźmie w nim udział nie mniej niż połowa członków Zarządu Stowarzyszenia.
- Posiedzenia Zarządu Stowarzyszenia odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.
§31
- Mandat członka Zarządu Towarzystwa wygasa w razie:
a) upływu kadencji;
b) odwołania członka Zarządu przez Walne Zgromadzenie na wniosek Komisji Rewizyjnej na podstawie § 34 ust.6 Statutu
b) zrzeczenia się funkcji przed Zarządem Towarzystwa;
c) decyzji Sądu Koleżeńskiego o wykluczeniu ze stowarzyszenia. - W wypadku zmniejszenia się składu Zarządu Towarzystwa w czasie trwania kadencji, Zarządowi Towarzystwa przysługuje prawo kooptacji spośród członków Towarzystwa pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Zarządu nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
Komisja Rewizyjna
§32
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybranych na Walnym Zgromadzeniu Członków Stowarzyszenia. Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie Przewodniczącego/Przewodniczącą i Sekretarza.
§33
- Komisja Rewizyjna powołana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący/Przewodnicząca.
§34
Komisja Rewizyjna w ramach swoich kompetencji:
- Kontroluje całokształt działalności Towarzystwa,
- Przeprowadza przynajmniej raz w roku kontrolę całokształtu działalności Towarzystwa ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości i rzetelności oraz jej zgodności ze Statutem i Uchwałą Programową
- Ma prawo występowania do Zarządu Stowarzyszenia z wnioskami pokontrolnymi i żądania wyjaśnień
- Składa sprawozdania na Walnym Zgromadzeniu Członków wraz z oceną działalności Towarzystwa i Zarządu Towarzystwa,
- Wnioskuje do Walnego Zgromadzenia członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
- Wnioskuje o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
- Wnioskuje o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Członków.
§35
Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Komisji.
§36
- Mandat członka Komisji Rewizyjnej wygasa w razie:
a) upływu kadencji;
b) rezygnacji z pełnienia funkcji członka Komisji Rewizyjnej
c) odwołania z funkcji przez Walne Zgromadzenie - W wypadku zmniejszenia się składu pochodzących z wyboru członków Komisji Rewizyjnej Towarzystwa w trakcie trwania kadencji, Komisji Rewizyjnej przysługuje prawo kooptacji spośród członków Towarzystwa pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Komisji Rewizyjnej nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
§37
- Nie można łączyć członkostwa w Komisji Rewizyjnej z pełnieniem funkcji w Zarządzie lub ze stosunkiem pracy z Towarzystwem
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą:
a) być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
b) być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
c) pobierać wynagrodzenia z tytułu pełnienia swojej funkcji
Sąd Koleżeński
§38
Sąd Koleżeński składa się z 3 osób – członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia. Sąd Koleżeński wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza.
§39
- Sąd Koleżeński jest powołany do rozpatrywania sporów pomiędzy członkami stowarzyszenia powstałych na tle ich działalności w stowarzyszeniu, jak również spraw członków Towarzystwa dotyczących nieprzestrzegania przez nich Statutu, uchwały Programowej i innych uchwał władz stowarzyszenia.
- Sąd Koleżeński rozpatruje odwołania od uchwał Zarządów Oddziałów lub Zarządu Stowarzyszenia dotyczących ustania członkostwa. Odpowiedź Sądu następuje w formie pisemnej, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty otrzymania odwołania.
- Sąd Koleżeński może po rozpoznaniu orzekać następujące kary:
a) upomnienie;
b) zawieszenie w prawach członka na okres do 6 miesięcy;
c) wykluczenie ze stowarzyszenia.
Decyzja Sądu jest ostateczna.
§40
Zasady i tryb postępowania Sądu Koleżeńskiego określa wewnętrzny regulamin Sądu.
§41
Uchwały Sądu Koleżeńskiego zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności wszystkich członków Sądu.
§42
- Mandat członka Sądu Koleżeńskiego wygasa w razie:
a) upływu kadencji;
b) rezygnacji z pełnienia funkcji członka Sądu Koleżeńskiego
c) odwołania z funkcji przez Walne Zgromadzenie - W wypadku zmniejszenia się składu pochodzących z wyboru członków Sądu Koleżeńskiego Towarzystwa w trakcie trwania kadencji, Sądowi Koleżeńskiemu przysługuje prawo kooptacji spośród członków Towarzystwa pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Sądu Koleżeńskiego nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie Zarząd zwołuje Walne Zgromadzenie w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
Rozdział V
Wyspecjalizowane placówki Towarzystwa
§43
- Towarzystwo może tworzyć wyspecjalizowane placówki, których działalność jest zawężona do jednego lub kilku zagadnień zgodnych z celem istnienia stowarzyszenia.
- Placówka prowadzi działania metodami opisanymi w Statucie.
§44
Zarząd Stowarzyszenia powołując wyspecjalizowaną placówkę Towarzystwa określa problematykę oraz zakres jej działalności.
§45
- W strukturze Towarzystwa wyspecjalizowane placówki działają na zasadach pełnej autonomii, a w szczególności:
a) swobodnie kształtują program własnej działalności – w zakresie przewidzianym Uchwałą Zarządu Stowarzyszenia, która utworzyła daną placówkę;
b) samodzielnie ustalają zasady własnej polityki kadrowej. - Wyspecjalizowane placówki Towarzystwa mogą publicznie prezentować swoje stanowisko w sprawach dotyczących działalności danej placówki.
- Zarząd Stowarzyszenia powierza funkcję kierownika placówki osobie gwarantującej prawidłową pracę danej placówki.
§46
- Wyspecjalizowana placówka Towarzystwa składa Zarządowi Stowarzyszenia kwartalne sprawozdania ze swej działalności oraz przedstawia plany działania na najbliższe 6 miesięcy.
- Likwidacja przez Zarząd Stowarzyszenia wyspecjalizowanej placówki towarzystwa wymaga pisemnej opinii Komisji Rewizyjnej, wnikliwie oceniającej działalność danej placówki.
Rozdział VI
Oddziały terenowe
§47
- Oddziały terenowe Towarzystwa tworzy się na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia na wniosek 15 członków Towarzystwa zamieszkałych na danym terenie.
- Teren działania i siedzibę oddziału zatwierdza Zarząd Stowarzyszenia na wniosek Zarządu Oddziału.
§48
- Najważniejszą władzą oddziału jest Walne Zebranie Członków Oddziału, na którym jest wybierany Zarząd Oddziału.
- Kadencja Zarządu Oddziału trwa 2 lata, a jego wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
§49
- Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest raz na dwa lata w terminie i miejscu ustalonym przez Zarząd Oddziału.
- Członkowie oddziału poinformowani będą listownie, przez Zarząd Oddziału, o miejscu i terminie Walnego Zebrania nie później niż 2 tygodnie przed rozpoczęciem obrad Walnego Zebranie Członków Oddziału.
§50
Walne Zebranie Członków oddziału może być również zwołane:
a) na podstawie uchwały Zarządu Oddziału;
b) na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia;
c) na żądanie Komisji Rewizyjnej Oddziału;
d) na pisemny wniosek 1/3 ogólnej liczby członków oddziału.
§51
W Walnym Zebraniu Członków oddziału udział biorą:
a) z głosem decydującym członkowie oddziału;
b) z głosem doradczym zaproszeni goście.
§52
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
a) uchwalanie kierunków działania Terenowego Oddziału Towarzystwa odpowiadających potrzebom młodzieży tam mieszkającej i mieszczących się w celach statutowych i aktualnej Uchwale Programowej;
b) wybór Zarządu Oddziału;
c) udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału;
d) podejmowanie uchwały w sprawie rozwiązania się oddziału oraz przedkładanie jej do akceptacji Zarządowi Stowarzyszenia.
§53
- Uchwały Walnego Zebrania Członków podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków oddziału w pierwszym terminie, zaś bez względu na ilość w drugim terminie.
- Uchwały dotyczące rozwiązania oddziału wymagają 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 członków w pierwszym terminie, a w drugim terminie 2/3 członków oddziału.
§54
- Zarząd Oddziału wybrany przez Walne Zebranie Członków składa się z 3-5 osób i wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego Oddziału oraz Sekretarza Zarządu.
- W wypadku zmniejszenia się składu Zarządu Oddziału w czasie trwania kadencji, Zarządowi Oddziału przysługuje prawo kooptacji spośród członków oddziału Towarzystwa pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Zarządu Oddziału nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie Zarząd Oddziału zwołuje Walne Zebranie Członków w celu odbycia wyborów uzupełniających.
§55
Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
a) tworzenie i realizowanie programu działania oddziału, zgodnego ze Statutem, aktualną Uchwałę Programową Towarzystwa i uchwałą programową Walnego Zebrania Członków oddziału;
b) wykonywanie uchwał i wytycznych udzielanych przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia, Walne Zebranie Członków Oddziału i Komisję Rewizyjną Oddziału;
c) upoważnianie konkretnych osób do reprezentowania Terenowego Oddziału na zewnątrz oraz działania w jego imieniu;
d) przyjmowanie i skreślanie członków zwyczajnych za pomocą uchwały;
e) podejmowanie decyzji w sprawach majątkowych w ramach działalności oddziału;
f) dysponowanie funduszami Terenowego Oddziału.
§56
- Zarząd Oddziału oddzielną uchwałą upoważnia:
a) 2 osoby – do reprezentowania Oddziału na zewnątrz;
b) 2 osoby – do zaciągania zobowiązań majątkowych przez oddział.
§57
- Uchwały Zarządu Oddziału podejmowane są zwykłą większością głosów, a w przypadku równej ilości głosów przeważa głos przewodniczącego zebrania.
- Posiedzenie Zarządu Oddziału jest prawomocne, jeżeli weźmie w nim udział nie mniej niż połowa członków Zarządu Oddziału.
§58
Posiedzenie Zarządu Oddziału odbywa się w miarę potrzeb nie rzadziej niż 4 razy w roku.
§59
- Komisja Rewizyjna Oddziału jest niezależnym od Zarządu Oddziału organem Oddziału Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.
- Kadencja Komisji Rewizyjnej Oddziału trwa 2 lata.
- Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z 3 do 5 członków w tym przewodniczącego wybieranego na pierwszym posiedzeniu komisji.
- Kompetencje Komisji Rewizyjnej Oddziału to:
a) kontrola całokształtu działalności Oddziału Stowarzyszenia,
b) ocena pracy Zarządu Oddziału,
c) składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Oddziału wraz z oceną działalności Oddziału Stowarzyszenia i Zarządu Oddziału,
d) wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o udzielanie absolutorium Zarządowi,
e) wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu Oddziału w razie jego bezczynności,
f) wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Oddziału,
g) wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o rozwiązanie Oddziału Stowarzyszenia.”
- Uchwały Komisji Rewizyjnej Oddziału zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków.
- W wypadku zmniejszenia się składu pochodzących z wyboru członków Komisji Rewizyjnej Oddziału w trakcie trwania kadencji, Komisji Rewizyjnej Oddziału przysługuje prawo kooptacji spośród członków Oddziału Towarzystwa pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków Komisji Rewizyjnej nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie Zarząd Oddziału zwołuje Walne Zebranie Członków w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
Rozdział VII
Majątek Towarzystwa
§60
- Majątek Towarzystwa stanowią:
a) nieruchomości;
b) ruchomości;
c) środki finansowe.
- Majątek przeznaczony może być wyłącznie do realizacji celów statutowych
§61
- Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
a) składki członkowskie,
b) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, ze sponsoringu,
c) dotacje, subwencje, udziały, lokaty
d) wpływy z działalności statutowej - Cały dochód Towarzystwa (nadwyżka przychodów nad kosztami) przeznaczany jest na działalność pożytku publicznego.
- Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
§62
Zakazane jest:
- Udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Towarzystwa w stosunku do jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
- Przekazywanie majątku Towarzystwa na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
- Wykorzystywanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników Towarzystwa oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Towarzystwa,
- Zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Towarzystwa, członkowie jego organów lub pracownicy oraz ich osoby bliskie, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VIII
Zmiany Statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§63
- Uchwałę w sprawie zmiany statutu i rozwiązania się Towarzystwa podejmuje Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia w trybie określonym w §26 ust. 3.
- W przypadku podjęcia przez Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia uchwały o rozwiązaniu się Towarzystwa uchwała ta powinna określać przeznaczenie majątku Towarzystwa i powołać Komisję Likwidacyjną.